"Wiedźmin. Ostatnie życzenie" Andrzej Sapkowski




Świat na ostrzu miecza. Oszałamiająca akcja, mistrzowskie dialogi, sytuacje nie do zapomnienia. Sapkowski nie umie nudzić!

Wiedźmin to mistrz miecza i fachowiec czarostwa strzegący moralnej i biologicznej równowagi w cudownym świecie fantasy. Z woli Sapkowskiego w ów świat pełen potworów i bujnych charakterów, skomplikowanych intryg i eksplodujących namiętności wnosi Geralt nasze problemy, mitologie i nowoczesny punkt widzenia.

Staje się więc widzem i bohaterem, oskarżonym i sędzią, kochankiem i błaznem, ofiarą i katem. Przewrotna literacka robota.
(źródło: www.empik.com)

Do dnia dzisiejszego nie byłam fanką książek fantasy. Uważałam, iż świat magii nie jest dla mnie, ale pewnego dnia, ktoś bliski namówił mnie i polecił, abym zaczęła  właśnie od "Wiedźmina" Sapkowskiego. Twierdził, iż na pewno książka mi się spodoba. I tak właśnie było...

Głównym bohaterem książki jest Geralt. Jest on wiedźminem, który świat postrzega jako dobry albo zły. Nie ma dla niego nic pośrodku. Stara się postępować według specjalnego kodeksu wymyślonego przez siebie. W książce przedstawiony jest jako postać, która balansuje pomiędzy światem magii, a światem rzeczywistym. Czytelnik ma ochotę się z nim zaprzyjaźnić. Wiedźmin łączy w sobie wiele umiejętności m.in. umiejętność widzenia w ciemności, talizman na szyi, znajomość różnorodnych stworzeń m.in strzygi, elfy.

Książka składa się z 7 opowiadań. Sześć z nich to krótkie rozdzialiki natomiast spoiwem całej książki jest długie opowiadanie pt "Głos rozsądku", w którym to Geralt przebywa u bogini Nenneke.  Każde opowiadanie daje czytelnikowi nową dawkę emocji i zmusza do refleksji. Powoduje u czytelnika to, iż chce on poznać kolejne losy i przygody Wiedźmina.

Czytając tę książkę ma się wrażenie, iż jest się na granicy dwóch światów: rzeczywistego i baśniowego. Rzeczywistego ponieważ wiedźmin podobnie, jak człowiek ma swoje uczucia m.in prawdziwa przyjaźń, jaka łączy go z gadatliwym poetą i trubadurem Jaskrem czy też miłość, jaką obdarzył Yennefer. Baśniowego gdyż już sam on jest wiedźminem, używa swojego talizmanu i mocy do walki ze stworami m.in strzygami, elfami itd.

Sapkowski w swej książce zastosował niezwykle barwny styl pisania. Dzięki zastosowaniu różnego rodzaju stylu języka: baśniowego, staropolskiego, współczesnego, elfickiego książka jeszcze bardziej pobudza wyobraźnię człowieka. Nie jeden raz w trakcie czytania wybuchłam śmiechem bo historie niekiedy potrafiły rozbawić, ale także parę razy się wzruszyłam.

Po przeczytaniu tej książki mogę z czystym sumieniem powiedzieć, iż polecam każdemu tę książkę i nie dziwię się, iż tak wiele mówi się o niej i tak wiele osób już ją przeczytało. Ja już zamówiłam sobie drugą część i nie mogę się doczekać kiedy ją przeczytam.

Moja ocena: 9/10

Dane techniczne:

Tytuł: Ostatnie życzenie. Wiedźmin. Tom 1
  Autor: Andrzej Sapkowski
Wydawnictwo: SUPERNOWA - Niezależna Oficyna Wydawnicza
Data premiery: 06.10.2014
Liczba stron: 332

A wy czytaliście tę książkę? Podobała Wam się?
Co teraz czytacie? Pochwalcie się...

Komentarze

  1. Ciężko nie znać Sapkowskiego. Czytałam dawno temu i byłam zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do tej pory słyszałam o Sapkowskim, ale nic nie czytałam spod jego pióra. Teraz się to zmieni. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  2. Klasyka fantasy w tym kraju. Czytałam i do tej pory jestem wielką fanką Wiedźmina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie klasyka. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  3. Póki co, nie jestem jeszcze gotowa na fantastykę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja do tej pory też nie byłam i prawdopodobnie nie będę, ale ta książka mi się podobała. Nie jest ona typowo fantastyczna, ale na granicy magii i rzeczywistości. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  4. Zawsze miło czytać recenzje fantastyki i Sapkowskiego, jeśli się jest jego fanem :) Książki znam, przeczytałam kilka razy i uważam, że są naprawdę dobre. Cieszę się, że Tobie również się podoba, to klasyka polskiej fantasy. Sama recenzja ciekawa. Zwrócenie uwagi na język książki, język bohaterów i odniesienia do mitologii tylko... Czy recenzje książek powinny zawierać tyle błędów, głównie interpunkcyjnych, (składniowych) i powtórzeń? To tylko takie moje odczucie. Polecam dalsze części wiedźmina! Teraz planuję przeczytać "Powrót sowy" M. Zarańskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za ciekawą opinię i zwrócenie uwagi na błędy. Jak widzisz mój blog jest młodym blogiem i dopiero raczkuje w dziedzinie pisania recenzji dlatego każda uwaga jest dla mnie cenna. Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  5. Nie fanką książek fantasy, ale skoro Tobie powyższa książka przypadła do gustu, to być może i ja jej dam szansę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie miałam okazji czytać. Chyba czas to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastyka nie jest moim ulubionym gatunkiem, rzadko po nią sięgam i mimo, iż znam opinie o powieściach Sapkowskiego to samej nie ciągnie mnie by się przekonać o ich słuszności. Może kiedyś :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiedźmin wciąga, prawda? ;) Super, że tak Ci się spodobała, dalej jeszcze bardziej się rozkręca!

    OdpowiedzUsuń
  9. Nazwisko mówi samo za siebie. Kiedyś często zaczytywałam się w książkach Sapkowskiego. Teraz nakłaniam do nich brata, bo lubi takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za fantastyką, ale gdy wychodzą np. ekranizacje takich książek to całkiem dobrze się w nich odnajduję. Tak było w przypadku "Wiedźmina" 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Za mną ostatnio chodzi przeczytanie jeszcze raz sagi, bo czytałam wieki temu, a wiem, że to czysta uczta czytelnicza!

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam póki co tylko jedną część Wiedźmina, ale chciałabym kiedyś nadrobić całą serię :)

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :)