"Pestki" Anna Ciarkowska RECENZJA PRZEDPREMIEROWA


Intymne zapiski o uwikłaniu w powinności i konieczności, o tym, co trzeba i co należy. Opowiadania układają się w historię o dziewczynie, która wtłoczona w świat utkany ze słów matki, babci, koleżanek, nauczycielek, chłopaków, kochanków, partnerów, pełen konwenansów i zasad zaczyna kawałek po kawałku tracić swoje życie. To ślady jej próby odnalezienia się w rzeczywistości, której sztywne ramy nie znoszą sprzeciwu, inności i wrażliwości.

Codzienność składa się z gestów i słów. Czasem zostawiają one w nas mikrourazy, drobne skaleczenia, które nie chcą się goić i układają się w kolejne warstwy smutku. Czy poczucie osamotnienia jest ceną za nadwrażliwość na świat?
(źródło: www.empik.com)

Wydawało mi się, że staję się drzewem, konary plączą się w moim ciele, 
szukając wyjścia, skóra staje się szorstką korą

W książce przedstawiona jest historia dziewczynki, od narodzin, aż do momentu w którym staje się dorosłą kobietą. Opowiada ona o swoich troskach i problemach. Na co dzień boryka się z ciągłymi uwagami, nakazami i zakazami babci, mamy, nauczycieli, kolegów i przyjaciółki. Chce żyć jak normalna dziewczynka. Te ciągłe upominania i "nagonki" przez najbliższych powodują to, iż dziewczynka ciągle rozmyśla o śmierci. Cały czas zastanawia się, jak zachowaliby się najbliżsi gdyby ona odeszła. 

Mama babci umarła, umrze mama mojej mamy, wreszcie umrze mama. 
Rozpoczęłam moją małą, trwającą już zawsze żałobę. Żałobę wstecz i na zaś. 

Anna Ciarkowska przedstawiła historię dziewczynki w formie pamiętnika. Są to krótkie przemyślenia ale zmuszające czytelnika do refleksji. Osoba, czytając tę książkę zaczyna się zastanawiać czy to nie jest prawda i czy w jej młodości też tak nie było. Człowiek młody na okrągło otrzymuje od dorosłych "dobre rady". Cały czas jest kierowany jak ma postępować, ganiany za to co robi źle, ale też rzadko chwalony co robi dobrze.

Odrzucenie jest jak rysa na lustrze, 
ale zaczyna bolećdopiero wtedy, 
kiedy uświadamiasz sobie, 
że tafla zwierciadła jest nietknięta, idealnie gładka

"Pestki" napisana jest prostym językiem. Czyta się ją szybko bo bardzo krótkie są części.

Polecam

Moja ocena książki: 7/10


Dane techniczne:

Tytuł: Pestki
Autor: Anna Ciarkowska
Wydawnictwo: Otwarte
Data premiery: 13.03.2019
Liczba stron: 232

Za możliwość przeczytania dziękuję wydawnictwu OTWARTE


Pozdrawiam cieplutko :)

Komentarze

  1. Ostatnio napotykam dość często tę książkę na blogach. Myślę, że niebawem do niej zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie czytałam jeszcze niczego podobnego :)

    http://czytanie-i-inne-przygody.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz czytam o tej książce, ale wydaje się bardzo ciekawa. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje się trochę dziwna moim zdaniem, ale na pewno znajdzie odbiorców :)
    Pozdrawiam, Eli https://czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziwna tematyka ale zainteresowałaś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie książki, kto wie, może po nią sięgnę :)!

    OdpowiedzUsuń
  7. Już dawno nie czytałam książki pisanej w formie pamiętnika, a to mogłaby być ciekawa odmiana w monotonii literackiej, jaka mnie ostatnio dopada. Lubię książki wydawnictwa Otwarte, więc muszę nad tą pomyśleć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Słyszałam o tej pozycji, ale chyba nie jest ona dla mnie :(
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Okładka przykuwa wzrok :) chętnie przeczytam po premierze.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czemu nie?! zapamiętam sobie ten tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa jestem tej książki, bo słyszałam o niej wiele dobrych opinii :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam ten tytuł na swojej półce i chyba w końcu dam mu szansę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. I kolejna:) dużo o niej czytałam. Pora sięgnąć

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za każdy komentarz :)